
Je beschikt over de volgende documenten
- Functieomschrijvingen salarisadministrateur en administratief medewerker
- Functioneringsgesprekken van de drie medewerkers op de administratie
- Overzicht ziekmeldingen van de drie medewerkers en analyse daarvan (hoog en vooral op dagen met heel mooi weer).
- Loonstroken van de drie medewerkers
- Arbeidsovereenkomst van de drie medewerkers
Testcase 18
Op de administratie werken naast de salarisadministrateur (Jesper van Waas) ook twee administratief medewerkers, namelijk Sandra Jansen (debiteuren) en Elma de Vries (crediteuren). CFO Hans Pieters is niet tevreden over de inzet van deze groep werknemers en heeft het gevoel dat ze elkaar aansteken. De loyaliteit en input van de administratief medewerkers staat in schril contrast met de gedrevenheid van de medewerkers bij commercie die onder hem vallen.
Er begint zelfs steeds meer een beeld te ontstaan dat als het weer mooier is, de salarisadministrateur en de twee administratief medewerkers ‘vrij nemen’ door zich ziek te melden met vage klachten en de volgende dag zijn ze er weer. Door de korte ziekteperiode komen ze nooit bij de bedrijfsarts, want dan zijn ze alweer volledig aan het werk. Dit is uitgezocht en de verbinding tussen het aantal toch al hoge aantal ziekmeldingen en mooi weer is opvallend te noemen.
Verder speelt dat alle thuiswerknemers (sinds Corona) allen twee thuiswerkdagen hebben maar er is grote twijfel over de tijdsbesteding tijdens deze thuiswerkdagen. Op dagen dat ze op kantoor zijn worden de pauzes opgerekt en wordt veel tijd besteed aan het bijpraten van elkaar over niet werk gerelateerde zaken. Ze doen hun werk wel goed in de zin van vrij foutloos en volgens de normen die er voor staan, maar ondertussen geen stap meer dan letterlijk verwacht wordt.
Het probleem bij Sandra Jansen is echter groter. Waar Jesper en Elma nog flexibel zijn in de vorm dat ze op bepaalde momenten in het jaar flexibel zijn in de dagen dat ze aan het werk zijn, is Sandra nooit bereid om ook maar een uur op een andere dag te werken. Het is zonder discussie nee, overigens op welk verzoek dan ook. Vakanties moeten eerst met haar afgestemd worden en anderen moeten zich maar aanpassen. Tijdens vergaderingen is de enige input geklaag en ook op het werk, haalt ze de stemming structureel naar beneden. Er zijn meerdere incidenten geweest, waarbij collega’s het geduld met Sandra verliezen, want als zij het niet aanleveren of vragen zoals Sandra het wil, krijgen ze de wind van voren. Medewerkers kiezen er bewust voor om met vragen te komen als Sandra er niet is, zodat de anderen het dan kunnen oppakken. Hans heeft hierover al vaker het gesprek gevoerd, maar iedere keer was het te klein om het op te pakken. Het blijkt wel enigszins uit het functioneringsgesprek. Hans verwijt zichzelf dat hij om de goede vrede te bewaren zich niet wat steviger heeft opgesteld.
Waar wil je uitkomen en hoe los je dit op?